:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

HUFFAZUL QURAN DULU
Selasa, Mei 04, 2010

Huffazul Quran Dulu dan Kini

"Selepas kewafatan baginda Rasulullah SAW, seorang sahabat yang paling berhak menggantinya telah dilantik sebagai khalifah, iaitulah Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a. Semasa beliau memegang jawatan itulah timbul satu peristiwa yang mengingatkan beliau tentang pentingnya kitab al-Quran itu dikumpul dalam satu mushaf kerana bimbangkan kalau sesuatu hal yang menyebabkan kehilangan atau kemusnahan bahan-bahan yang tercatat padanya ayat-ayat suci itu kerana pada masa itu telah berlaku satu peperangan antara kaum muslimin dengan golongan kaum murtad dari pengikut-pengikut Musailamatul al-Kazzab dan yang lain dari mereka.

Sebesar-besar pertempuran yang berlaku antara pasukan Islam dengan kaum murtad itu ialah pertempuran yang diberi nama موقعة اليمامة yang mana ramai dari para sahabat yang menghafaz al-Quran telah gugur sebagai Syuhada'. Apabila berita itu sampai ke Kota Madinah, Sayyidina Umar al-Khattab amat terperanjat, lalu beliau masuk berjumpa dengan Sayyidina Abu Bakar menyampaikan berita tersebut dan menyatakan kebimbangannya jika Quran akan turut hilang kesan daripada para sahabat yang terbunuh di medan peperangan, lalu beliau mencadangkan supaya al-Quran dikumpulkan.

Pada mulanya Sayyidina Abu Bakar teragak-agak kerana dianggapnya yang demikian adalah satu perkara yang baru yang tidak pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW, sedangkan beliau adalah orang yang paling teliti dalam hal mengikuti jejak langkah Baginda SAW dan menjauhi sesuatu yang tidak dilakukan oleh Baginda SAW sendiri.

Beliau tidak suka menjadikan dirinya sebagai orang yang mengambil tindakan yang lebih cermat dari tindakan yang pernah diambil oleh Rasulullah sendiri. Tetapi selepas berbahas dan berbincang panjang lebar dengan Sayyidina Umar, beliau berpuas hati bahawa pendapat Umar itu adalah benar."

Sahabat-sahabat sekalian, apa yang nak saya nyatakan adalah kehebatan keyakinan golongan Huffazul Quran terdahulu. Dengan keyakinan dan keimanan yang kuat, mereka realisasikan dalam kehidupan mereka dengan berjuang membela Islam, berada di saf hadapan, melawan tentera-tentera musuh Islam, mempertahankan kebenaran walaupun diancam, menggahkan Islam. Sahabat-sahabat renungkanlah yer apa yang saya nak katakan di sini yer...
posted by Abu Mus'ab @ 9:33 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::