:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KEJAHILAN HARI INI
Selasa, April 20, 2010

Kejahilan Hari Ini

Penulis bukanlah orang serba tahu, mengaku bahawa diri penuh dengan ketidak tahuan dalam masih banyak perkara dalam kehidupan seharian. Tetapi tak bermakna, penulis tidak berhak nak melafazkan kata-kata yang dia sendiri yakin bahawa kata-katanya itu adalah berdasarkan kepada al-Quran, as-Sunnah dan kalam Ulama'.

Teringat ketika berada di PAS Cawangan Felda Sungai Tengi, Ulu Bernam, Hulu Selangor, minggu lepas. Diarahkan ke sana. Alhamdulillah selamat sampai dan pulang ke rumah. Terharu melihat 1 orang pemuda yang sekitar umurnya 25 tahun, yang berlatar belakangkan bukan pengajian agama, pekerjaanya tidak seberapa. Dirinya sanggup menghabiskan masa pemudanya dengan kerja-kerja Islam.

Dalam hati, malu saya dibuatnya. Jika nak dibandingkan dengan rakan-rakan saya yang berstatuskan Ustaz dan Ustazah serta Pensyarah, jauh sekali. Hebatnya Imannya. Kuatnya keyakinannya. Benar apa yang telah Allah nyatakan dalam Surah al-Hujurat, Ayat 13 yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah taala adalah orang paling bertaqwa di kalangan kamu".

Hari ini, Iman Islam Ihsan, ramai orang yang keliru, bahkan ramai yang tersalah anggap. Mungkin silap diri sendiri kerana tidak berusaha untuk hadir ke kelas pengajian agama, mungkin silap kerajaan yang memerintah kerana tidak memberi pendedahan akan hal ini. Nak kata disebabkan oleh suasana persekitaran, mungkin, tetapi perlu ingat, bahawa kerajaan lah yang bertanggungjawab mencorakkan suasana persekitaran.

Ada yang menganggap bahawa cukup sekadar menjaga akhlak. Berakhlak mulia dan baik hati. Tanggapan ini, saya anggap orang bukan Islam pada hari ini mendahului daripada orang Islam. Perlu sedari, bahawa apa yang mula-mula Malaikat Jibril alaihissalam tanyakan kepada Nabi Muhammad SAW adalah berkenaan dengan Islam, padanya rukun yang pertama iaitu Syahadah. Yang menekankan akan konsep Tauhid Uluhiyyah menjadi yang terutama dalam kehidupan seseorang.

Jadi... Islam, Iman dan Ihsan mestilah disebatikan dalam kehidupan seseorang yang bergelar Muslim. Tidak guna sekiranya akhlaknya bagus, tapi tiada keimanan dan Islam dalam dirinya. Syariat Islam, Aqidah dan Akhlak adalah merupakan tiga elemen yang penting dalam peneguhan seseorang dalam Agama Allah taala. Yang menjadi jawapan di alam barzakh nanti. Menjadi pelepas apabila di akhirat nanti, insyaAllah...

posted by Abu Mus'ab @ 3:39 PTG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::