:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BN BUNUH KEMAKMURAN MASJID
Isnin, Julai 23, 2007

BN 'bunuh' kemakmuran masjid dan penceramah agama mogok

Satu perubahan ketara sejak BN memerintah Terengganu tiga tahun lalu ialah kepupusan mendadak majlis-majlis ilmu di masjid-masjid dan surau-surau di seluruh negeri.

Hal itu dikenalpasti berpunca daripada beberapa tindakan BN, termasuk menamatkan khidmat pagawai Unit Pembangunan Insan (UPI) dan mubaligh-mubaligh yang merupakan tenaga pengajar utama majlis-majlis ilmu di kampung-kampung.

BN juga memansuhkan Jawatankuasa Masjid yang dilantik oleh kerajaan dahulu. Lantikan Jawatankuasa Masjid Mukim (JMM) baru dibuat semata-mata melalui pilihan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), bukan lagi mengambilkira pandangan ahli qaryah. Tindakan itu dipercayai turut menghilangkan 'sense of belonging' di kalangan anggota qaryah terhadap masjid mereka.

Manakala kehilangan wakil-wakil rakyat PAS turut mengurangkan jumlah tenaga pengajar di kawasan masing-masing (nak harapkan wakil rakyat Umno memberikan kuliah, berapa kerat yang mampu?).

Masjid yang sejak beberapa tahun lalu begitu makmur dan meriah, kini kembali lengang. Manakala program-program tazkirah dan kuliah yang cuba dianjurkan JMM dan JKKK sering mendapat sambutan hambar.

Kes para penceramah agama di surau-surau di negeri ini 'mogok' selepas kerajaan BN gagal melunaskan elaun mereka juga amat memalukan. Difahamkan, keadaan itu berlarutan sejak Januari 2006 lalu. Berikutan itu, semakin kurang kedengaran ceramah agama di surau selepas solat fardhu.

Rakyat Terengganu sudah maklum kesediaan BN membelanjakan ratusan juta ringgit untuk pelbagai tujuan lain, termasuk menghias negeri, menganjurkan pesta hiburan dan membayar kepada penyanyi.

Kegagalan BN melunaskan elaun penceramah agama membuktikan ia sebenarnya tidak begitu cakna terhadap orang yang mahu menyebarkan agama Islam.
posted by Abu Mus'ab @ 3:22 PTG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::