:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KERESAHAN PELAJAR GANU
Jumaat, Julai 06, 2007

Keresahan Pelajar Terengganu Mesir : ZAKAT Dilewatkan

Rata-rata pelajar Terengganu di bumi Mesir merungut dan meluahkan rasa tak puas hati di atas kelewatan pembayaran Zakat oleh MAIDAM pada tahun 2007 berbanding tahun-tahun sebelumnya. Pelbagai persoalan timbul apabila zakat tahun 2007 masih tidak diberikan kepada pelajar-pelajar Terengganu di Universiti Al-Azhar walaupun peperiksaan akhir sesi pengajian sudah pun berakhir dan cuti akhir tahun sudah pun bermula, manakala sesi baru pengajian 2007/2008 akan bermula pada 15 september 2007.

Berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini di mana zakat diberikan kepada pelajar pada bulan Jun setiap tahun, tetapi pada tahun ini dikhabarkan zakat akan diberikan pada bulan September 2007 kerana semata-mata menunggu Menteri Besar Terengganu, Idris Jusoh yang akan datang sendiri ke Mesir untuk menyampaikan zakat kepada pelajar-pelajar di sana.tindakan itu menunjukkan bahawa pihak kerajaan negeri tidak begitu peka dengan permasalahan anak-anak Terengganu di Perantauan.

Masalah yang timbul ialah jika benar Zakat akan diberikan pada bulan September maka ia adalah satu tempoh yang terlalu lambat dan membebankan pelajar-pelajar yang bergantung kepada zakat untuk perbelanjaan mereka di sana, bahkan ada sebahagian daripada pelajar akan pulang ke tanah air sebelum bulan September, dan mereka yang sudah pulang ke tanah air tidak lagi berhak untuk mengambil zakat memandangkan mereka tidak lagi pelajar yang berhak menerima zakat.

Soalnya sekarang ialah kenapakah dilewatkan pembayaran tersebut sehingga sesi pengajian berikutnya hampir bermula? Yang peliknya ialah zakat untuk pelajar-pelajar yang memohon secara persendirian sudah pun diberikan semenjak beberapa bulan yang lalu. Kenapakah zakat yang diurus melalui pegawai lebih sukar daripada permohonan secara persendirian? Apakah betul pegawai yang datang ke Mesir untuk memudahkan urusan pelajar di sana? Atau ia adalah sebaliknya!
posted by Abu Mus'ab @ 5:28 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::