:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

RAMADHAN, BULAN MENOLAK NASIONALISME
Selasa, Ogos 24, 2010

Ramadhan Bulan Menolak Semangat Patriotik (Kebangsaan)

Sabtu yang lalu, ketika saya berada di pelantar minyak, terpaparlah berita di dalam Astro Awani yang menyatakan keresahan kerajaan Malaysia hari ini terhadap rakyat Malaysia yang tidak aktif mengibarkan Jalur Gemilang samada di rumah maupun di kenderaan masing-masing. Riuh kerajaan 1 Malaysia. Menyatakan rakyat Malaysia hari ini tidak ada semangat patriotik, semangat kebangsaan. Lepas tu, mulalah, mereka-reka cerita dan keadaan yang menampakkan rakyat dah sedar dan bersedia kibarkan Jalur Gemilang...

Dalam hati saya, alhamdulillah, rakyat Malaysia hari ini, terutamanya orang Melayu Islam, dah mula sedar, akan HARAMnya seseorang muslim berfahaman mementingkan semangat kebangsaan/ semangat perkauman/ semangat nasionalisme. Sedia maklum, bahawa fahaman ini merupakan fahaman yang sesat lagi menyesatkan yang diagendakan oleh Syaitan yang diproksikan oleh Yahudi dan sekutu-sekutunya, terutama UMNO di Malaysia hari ini.

Jika ada orang Islam yang mengibarkan Jalur Gemilang, tu memang berat 6-6. Samada memang tegar UMNO, atau dipaksa, diugut atau diancam atau memang tak reti base sungguh la untuk kibarkan Jalur Gemilang tersebut. Ada juga saya melihat hal yang demikian depan mata ni. Memang jenis pekat la. Actually, tak salah untuk kibarkan Jalur Gemilang. Cuma janganlah taksub dan fanatik terhadapnya. Sehingga merasakan seolah-oleh berdosa pulak jika tak kibarkannya.

Ramadhan adalah masa yang terbaik untuk membuat perubahan dan pembaikian diri kita sendiri, anak beranak, keluarga dan masyarakat. Kerana amalan di bulan adalah bukan amalan yang berbentuk "Hipokrit". Masing-masing ingin mencari kelebihan dan mendapatkan keistimewaan serta keberkatan Ramadhan ini. Jadi, buanglah semangat perkauman yang ada dalam diri tu. Jangan biarkan ia membarah sehinggalah bertemu Allah taala. Akibatnya sepertimana Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa yang mati dalam keadaan ia berfahaman 'asobiyyah' iaitu perkauman, maka matinya adalah mati Jahiliyyah".

Nabi Muhammad saw melarang umatnya dan tidak mengaku umat apabila ada umat baginda saw yang berdakwah, berjuang, bekerja, berperang dan mati atas dasar 'asobiyyah' (perkauman). Adakah kita hari ini selaku di antara mereka yang cuba melembutkan hati dan jiwa masyarakat yang keras hatinya, menerangi hati dan jiwa rakyat yang gelap gelita dan menjernihkan hati dan jiwa mereka yang keruh, boleh mempertahankan dan bersama-sama dengan mereka yang perjuangan fahaman yang sesat dan bercanggah dengan syariat Allah ini?

Ramadhan bulan yang amat mulia. Sama-sama kita ambil manfaat daripada kelebihan bulan ini. Rezeki orang beriman, Allah taala akan gandakan dalam bulan ini. Ramadhan adalah 'Madrasah' untuk perbetulkan diri masing-masing.
posted by Abu Mus'ab @ 4:25 PTG  
1 Comments:
  • At 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pala butoh ramdhan turunkan semangat malaysia

     
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::