:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PEMBACA AL-QURAN YANG KHIANAT
Jumaat, Jun 18, 2010

Akibat Meninggalkan Pengamalan Isi Al-Quran

Saudara Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah sekalian,

Marilah pada hari ini, kita mendengar suatu pertanyaan daripada Allah taala kepada kita melalui firmannya di dalam Surah al-Maaidah ayat 50 yang bermaksud:

"Adakah mereka itu masih mahu kepada hukum dan peraturan Jahiliyyah, dan siapakah yang lebih baik undang-undang dan peraturannya selain daripada Allah taala bagi orang-orang yang yakin."

Perkara yang berlaku di dalam masyarakat hari ini menjadi jawapan yang mencabar kehidupan orang-orang yang beriman dengan berlakunya kemungkaran dan maksiat yang berleluasa, jenayah yang banyak, pembunuhan, pencabulan dan sebagainya. Ianya berlaku di merata negeri dan tempat. Semua perkara ini menandakan kegagalan undang-undang ciptaan manusia, padahnya akibat mereka yang meninggalkan hukum Allah taala. Itu adalah bencana dunia yang menimpa sebelum datangnya bencana yang besar di hari akhirat.

Allah taala pernah memberi amaran kepada ahli kitab di zaman dahulu yang meninggalkan hukum Allah taala, dengan firman-Nya di dalam Surah al-Baqarah ayat 85-86 yang bermaksud:

"85. ... sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. 86. Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan."

Apa yang berlaku ialah seksa dunia, sebelum seksa di hari akhirat. Itulah balasan mereka yang mengaku beriman kepada Allah taala, tetapi meninggalkan hukum-hukum Allah dalam cara hidup mereka.

Walaupun ayat ini ditujukan kepada ahli kitab, tetapi menjadi pengajarannya kepada orang-orang yang beriman. Ahli-ahli tafsir menegaskan " العبرة بعموم الفظ لا بخصوص السبب " : iaitu Pengajaran itu diambil daripada lafaz yang umum bukannya dari sebab yang khusus.

Saudara Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah Sekalian,

Yang membaca al-Quran ialah mereka yang beriman, sedangkan kaum Yahudi tidak membaca al-Quran. Maka apakah tujuannya kita menjadi al-Quran itu? Tidak lain dan tidak bukan ialah untuk mengambil pengajaran daripada apa yang ada di dalam al-Quran.

Di antaranya ialah bencana yang menimpa umat yang terdahulu, walaupun mereka dari keturunan para Nabi dan Rasul. Apabila mereka meninggalkan kitab Allah taala, mereka menerima kehinaan di dunia, kehidupan yang tidak aman, kehidupan yang dipenuhi oleh penyakit sebelum menerima seksa di hari Qiamat.

Begitulah halnya keadaan umat Islam hari ini, sekiranya mereka berperangai seperti ahli kitab, menjadikan al-Quran hanya sebagai kitab yang dibaca sahaja dengan tidak mengambilnya sebagai panduan dan petunjuk, meninggalkan hukum-hukumnya, dan mempermain-mainkan Allah taala serta menghina Nabi Muhammad saw yang telah meninggalkan amanah terhadap mereka supaya beramal dengan al-Quran.

Allah taala telah menurunkan al-Quran sebagai kitab yang mesti diambil pengajaran serta menjadi penghukum di antara manusia. Firman Allah taala di dalam Surah an-Nisa' ayat 105 yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat."

Pada hari ini, terlalu ramai mereka yang membaca al-Quran dengan suara yang baik tetapi menjadi penolong dan pembantu kepada orang-orang yang khianat. Khianat terhadap amanah Allah taala supaya menjadikan al-Quran sebagai petunjuk di dalam perjalanan hidup di dunia ini.

Saudara Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah sekalian,

Marilah kita jadikan gejala sosial, maksiat, jenayah yang sudah tenat ini sebagai CABARAN untuk kita bersungguh-sungguh dalam menegakkan hukum-hukum Allah taala ini. Firman Allah taala di dalam Surah an-Nuur ayat 21 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha mengetahui."
posted by Abu Mus'ab @ 10:46 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::