:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MATI DI JALAN ALLAH VS MATI DUDUK SAJE
Rabu, Mac 10, 2010

Mati Di Jalan Allah VS Mati Duduk Saje

Firman Allah taala di dalam Surah al-Imran Ayat 157 yang bermaksud: "Dan jika kamu terbunuh pada jalan Allah ataupun mati, sesungguhnya keampunan dari Allah dan rahmat-Nya itulah yang lebih baik daripada barang-barang yang mereka kumpulkan."

Ayat di atas memberi maksud bahawa Mati pada jalan Allah taala itu ialah kematian kesan daripada seseorang yang telah beramal dengan kebaktian dan kebajikan, yang kebajikan dan kebaktian di sini adalah suatu amalan yang tidak bertentangan dengan hukum syara'.

Orang yang berperang ada kalanya mati waktu dia sedang berjuang, atau mati waktu dia sedang dalam kepayahan dan kepenatan, atau mati sedang dia bertugas di dalam apa jua pun urusan peperangan. Kematian demikian adalah semuanya pada jalan Allah taala.

Adapun keampunan dari Allah taala yang dapat menghapuskan dosa, dan rahmat yang dikurniakan-Nya pula sesungguhnya lebih baik daripada segala jenis kemewahan harta yang dikumpulkan dan dinikmati oleh orang-orang Kafir. Kemewahan tersebut tiada akan kekal di dunia yang fana' ini, sedang keampunan dan rahmat Allah itu akan berkekalan selama-lamanya.

Al-Quran diturunkan bukan sekadar untuk dibaca dan dihafaz sahaja, bahkan untuk diperhatikan maksudnya dan seterusnya diamalkan dalam setiap urusan kehidupan seharian kita. Berapa ramai orang yang membaca al-Quran, tetapi al-Quran melaknat ke atasnya, dengan sebab tidak beramal dengannya. Menjadikannya sebagai panduan dalam semua aspek kehidupan.

Sesungguhnya mati di jalan Allah taala adalah lebih baik, lebih utama, lebih afdhal, lebih mulia, berbanding mereka yang mati dalam keadaan asyik mengumpul kekayaan, asyik bersenda guraun dengan anak isteri, asyik memikirkan design terkini untuk mencantikkan rumah kediaman, asyik dengan kerjaya siang malam, asyik memikirkan bagaimana untuk mendapat kenaikan pangkat dan pendapatan.

Saya kurang kisah jika fenomena berlaku atau terjadi ke atas orang yang berlata belakangkan bukan agama. Yang saya kisahkan, amat terkilan, sekiranya hal ini berlaku ke atas teman-teman sependidikan dengan saya, teman sekelas dengan saya, teman seasrama dengan saya, teman yang dahulunya satu usrah dengan saya, teman seperjuangan tika masa dahulu.

Dari itu, Saya amat mengharapkan kepada teman-teman sekalian agar sama-sama kita menginfaqkan harta benda (hasil pendapatan yang kita perolehi), tenaga, masa, kemahiran yang ada dan diri sendiri untuk berusaha memastikan PAS menang dalam Pilihanraya Umum akan datang di Negeri Terengganu khususnya dan Malaysia amnya. Keampunan dan Keberkatan yang kita cari selama ini kan?
posted by Abu Mus'ab @ 4:16 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::