:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

JANGAN IKUT ORANG KAYA
Selasa, Mac 02, 2010

Buat Kenduri Ikut Kemampuan

Sesiapa yang mampu nak buat kenduri kahwin secara besar-besaran buatlah. Kalau banyak simpanan , apa salahnya.

Tapi kalau tak ada duit , buatlah sekadar yang mampu.

Yang wajib akad nikah, kenduri kendara ni tak wajib. Nak buat kenduri boleh, tak buat pun boleh. Islam kan mudah, adat Melayu je yang kadang-kadang disalah tafsir jadi susah.

Salah satu sebab remaja kita susah fikir hal kahwin ialah ingat yang akad nikah sunat, kenduri kahwin wajib, pelamin wajib, hantaran wajib, renjis air mawar wajib, bersanding wajib.

Tak perlulah nak buat pinjaman untuk uruskan kenduri kahwin. Alangkah baiknya selepas perkahwinan tak pening kepala fikir duit kenduri, duit hantaran, duit pelamin dan sebagainya.

Alangkah eloknya selepas kahwin sahaja pasangan pengantin dah ada rumah sendiri.

Lagi elok dalam keadaan ekonomi yang gawat sekarang ini, buat majlis kenduri kahwin beramai-ramai, macam di Johor ada pihak yang membantu mengendalikan program sebegini pada kos RM 500 sahaja untuk satu pasangan pengantin.

Siapa yang mampu buat, siapa yang tak mampu, akad nikah dah cukup. Ini dapat mengelakkan salah satu sebab kes gejala buang bayi berleluasa.
posted by Abu Mus'ab @ 3:19 PTG  
5 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::