:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SALAM MAULIDUR RASUL
Khamis, Mac 04, 2010

Salam Maulidur Rasul

Hari ini 19 Rabiul Awal 1430 H, malam Jumaat, walaupun telah seminggu berlalunya ulangtahun kelahiran Junjungan Nabi Besar Muhammad SAW, tetapi sepatutnya tidak seharusnya kita orang Islam hanya meraikannya pada hari tersebut sahaja. Patut meraikannya setiap masa, setiap tika, setiap zaman.

Meraikannya bukan setakat mengadakan perarakan secara berkumpulan, dengan memegang sepanduk, bersolawat di atas jalanan, mengelilingi bangunan-bangunan kerajaan, berjalan sepanjang kampung, bersongkak tinggi dan rendah, ada juga yang memakai kopiah, perempuan turut sama menyertainya, dalam keadaan kadang-kadang aurat tak terjaga, bahkan aurat memang tak dijaga, berkasut tumit tinggi, berwangi-wangian yang semerbak, turut dicelahi dengan gurau senda yang membangkitkan ghairah di antara lelaki dan perempuan. Inikah cara meraikannya?

Sepatutnya, raikanlah sambutan tersebut dengan beramal dengan segala tuntutan Nabi SAW, segala hukum-hakam yang telah dijelaskan oleh Baginda SAW, undang-undang Allah taala yang diutarakan melalui Nabi SAW, menjadikan penampilan, perwatakan, pengamalan, pemerintahan Nabi SAW sebagai ikutan, panduan, role model, sumber rujukan dalam kehidupan seharian, kehidupan sekeluarga, dalam semua aspek, semua segi, semua kegiatan, termasuklah dalam urusan pemerintahan negara.

Melihat keadaan masyarakat hari ini, pengamalan amalan Sunnah adalah bertempat. Tidak menyeluruh. Mengikut keinginan hawa nafsu. Ambil yang menyenangkan diri sendiri sahaja. Bahkan yang fardhu pun masih ada lagi yang meninggalkannya. Kadang-kadang masih ada lagi yang tidak memahami kewajipan-kewajipan yang lain, selain dari Solat Fardhu, berpuasa Ramadhan, mengerjakan Zakat dan Haji di Makkah. Inilah realitinya.

Jadi, marilah kita sama-sama menjadikan Nabi Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW sebagai panduan, role model dari semua sudut, semua aspek. Kerana sesungguhnya pernah Nabi SAW bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a yang bermaksud: "Sesiapa yang berpegang teguh (menghidupkan) SunnahKu, ketika umatku berada di dalam kerosakan (kehancuran), maka baginya pahala menyamai 100 orang yang mati Syahid".

posted by Abu Mus'ab @ 10:39 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::