:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

JAM 07 PAGI
Selasa, Mac 24, 2009

Jam 07 Pagi

Jam 09.30 pagi tadi, helikopter yang saya naiki sampai di Airport Kerteh, Kemaman. Alhamdulillah. Sejak akhir-akhir ini, kepala asyik memikirkan bebanan yang dipikul sekarang. Apa-apa pun tak kisah mana, sebab inilah amanah Allah taala. Lagipun saya yakin, bahawa Allah taala Maha Mengetahui ke atas segala makhluk ciptaanNya termasuk diri saya sendiri.

Sebelum balik dari Platform Duyong tadi, jam 7 pagi, saya diberi peluang untuk memberi tazkirah. Apa yang saya sentuh adalah berkenaan tentang Kewajipan Orang Islam Terhadap Sifat Dengar dan Taat. Berdasarkan kepada ayat Allah taala dalam surah an-Nisa' ayat 59 yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-rasul dan pemimpin-pemimpin Islam di kalangan kamu". Apabila dilihat dalam satu hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Dengar dan taatlah kepada kepimpinan Islam samada kamu suka atau benci ketika tidak disuruh lakukan kemaksiatan (kejahatan), apabila disuruh lakukan maksiat (kejahatan), maka pada masa itu tiada lagi dengar dan taat".

Saya lontarkan kepada audient yang berada dalam morning meeting itu. Sebabnya, dalam pengamatan saya, masih ada lagi yang berfahaman, apabila telah menjadi orang Islam, maka masing-masing dengan pendirian tersendiri, sehingga ketepikan soal hukum hakam yang berkait dengan syariat dan aqidah. Mudah-mudahan yang mendengar itu memahami akan penjelasan saya tadi dan memperolehi pemahaman yang baik tentang kewajipan seorang Islam. Kita orang Islam wajib ikut segala ajaran al-Quran, as-Sunnah dan Kepimpinan Islam. Tidak ada lagi soal, "Mana boleh paksa aku, kan Tidak ada Paksaan dalam Islam". Ini adalah kenyataan orang yang jahil. Apabila dah jadi orang Islam, maka kita semua ada batas, panduan dan ajaran.

Kemudian, apabila selesai meeting itu, di meja makan, datanglah seseorang yang menyatakan bahawa apa yang saya katakan itu adalah bersifat tazkirah haraki. Saya kata bahawa memang, ini merupakan antara celahan di sebalik celahan-celahan yang tidak diperbaiki. Ditambah dia menyebut, dalam Rukun Bai'ah, rukun pertama adalah Faham, manakala Taat berada kemudian. Saya kata memang betul. Saya menambah bahawa sifat Dengar dan Taat ini perlu dilontarkan walaupun seseorang itu tidak suka atau suka. Ini kewajipan. Jika tidak ikut, maka berdosa lah dia.

Rupa-rupanya yang bercakap itu merupakan membawa fahaman ISMA, pecahan aliran JIM. Saya pun menyindir dia bahawa JIM ni dianggotai oleh orang yang cerdik pandai dan orang yang profesional. Sepatutnya jemaah Islam di anggotai oleh semua jenis orang. Dari PHD sampailah kepada orang yang tak gosok gigi. Senyap dia.

Masa untuk helikopter sampai dah hampir. Maka saya minta diri. Itulah sahabat-sahabat sekalian. Nampak gaya, ramai lagi yang tak faham Jemaah Islam yang Nabi Muhammad SAW setujui. Saya harap sahabat-sahabat bersama dengan Jemaah Islam yang Nabi SAW redhai.

posted by Abu Mus'ab @ 11:34 PG  
2 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::