:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PERJALANAN HARI SEMALAM
Sabtu, Mac 21, 2009

Perjalanan Hari Semalam


Jam 4 petang, saya dijadualkan untuk ke Kuantan, adakan Liqa' TERGEMPAR ILMAM Pusat dengan ILMAM Negeri di Akademi ar-Raasyidiin. Sesampai di sana jam 04.40 ptg, bersamaku Ustaz Faisal Mizan selaku Setiusaha ILMAM Pusat dan Ustaz Asri Daud, tetamu yang diundang sama dalam perjumpaan tersebut.

Pelik, kenapa Hj Khair (sebelum arwah) tidak beri respon. Beliau merupakan di antara AJK ILMAM Pusat. Kebiasaannya, boleh datang atau tidak, beliau akan memaklumkan terlebih dahulu. Selesai perjumpaan itu, kami menjamu selera di Zul Satey, Kedai Sate yang terkenal di Kuantan. Selepas makan, saya dapat makluman daripada Setiuasaha bahawa Hj Khair dimasukkan ke wad ICU kerana denggi. Dalam hati, dah tak sedap. Hanya doa dikelumat-kamitkan mudahan beliau selamat dan sihat walafiat.

Saya sampai rumah jam 10.50 mlm. Setiba di sana, setiausaha memberitahu bahawa jantung dan buah pinggang Hj Khair tidak berfungsi. Doa diperpanjangkan lagi. Tak sempat forward sms ke semua ajk agar mendoakan beliau selamat, datang satu sms yang menyatakan beliau telah kembali ke rahmatullah. Hati pada ketika itu, sebak. Tapi cuba bertahan yang ketika itu ada tetamu di rumah.

Saya pun ambik keputusan untuk ke Seremban untuk menziarahi beliau. Kebetulan Ustaz Nasarudin Hassan Tantawi ingin pergi sekali dengan saya. Turut bersama adalah Ustaz Asri Daud dan Ketua Pemuda Dun Paka, Saudara Ramzi Abdullah. Jam 5 pagi, saya dengan Ramzi bergegas ke Kuantan untuk mengambil Ustaz Asri Daud dan jam 09.30 pagi sampai di Keratong. Kami satu kereta ke Seremban jam 10 pagi, alhamdulillah sampai di rumah arwah jam 12 tgh hari. Terus kami ke dalam rumahnya untuk solat jenazah ke atas arwah.

Ingatkan, selepas solat itu, jenazah arwah terus di maqamkan. Tetapi tidak. Akan disolatkan sekali lagi di Masjid berhampiran rumah arwah. Dalam hati saya, tak taulah nak cakap apa. Dah ini merupakan adat bagi orang Seremban. Saya perhati saja. Pada masa tu, saya tak tido-tido lagi dari semalam dan memandu dari Paka ke Seremban.

Selepas solat jenazah kali ke-2 selepas solat Jumaat, Ustaz Din kata kita kena balik segera, ada hal pulak kat Kuantan. Saya minta Ramzi yang memandu. Memang lepas tunaikan tugas, rasa letih dah datang. Sampai di Keratong jam 5 ptg, hantar Ust Din. Kemudian bertolak semula ke Kuantan jam 05.30 ptg dan sampai Masjid Sungai Ular jam 08 malam. Hujan memang lebat.

Kekuatan telah diperolehi selepas solat Maghrib dan Isyak. Saya memandu ke Paka jam 8.30 malam dan alhamdulillah sampai rumah jam 09.30 malam. Letih tak hilang lagi. Tetapi kehilangan arwah Hj Khair adalah amat meletihkan lagi bagi diri saya selaku Peneraju kepada ILMAM Pusat. Semoga Allah taala cucuri Rahmat ke atas beliau dan tempatkan di kalangan roh syuhada', insyaAllah...
posted by Abu Mus'ab @ 7:21 PTG  
2 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::