:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

DUNIA DAN TAKUT
Rabu, Mac 18, 2009

Dunia dan Takut


Sahabat-sahabat sekalian. Dalam surah Muhammad, ayat yang ke-7, Allah taala menyebut: "Wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu menolong menegakkan Islam (memperjuangkan Islam), nescaya Allah taala akan mempermudahkan segala urusan kehidupan kamu dan meneguhkan kedua-dua kaki kamu".

Satu perkara yang perlu dimuhasabahkan bersama adalah, ada juga di kalangan pelajar-pelajar agama yang ditarbiyyah yang berada di tahun akhir pengajian di semua Institusi Pendidikan samada dalam dan luar negara, masih sempat lagi memikirkan "Aku Nak Keje Apa Bila Habis Belajar?", "Nak pakai keta apa?", "Nak buat rumah berapa tingkat?", dan seumpamanya.

Ikhlas saya katakan, amat tepat janji Allah taala dalam ayat di atas, sepatutnya pelajar tersebut memikirkan di mana tempat atau keadaan yang aku boleh bantu Islam?, Apa persiapan aku untuk berdepan dengan masyarakat? dan seumpamanya. Di samping pelajar tersebut tidak lupa untuk melakukan dan beramal dengan segala amalan Sunnah Nabi SAW dalam kehidupan seharian. InsyaAllah, Bila difikirkan hal demikian, bila menjejak kaki ke padang utama, Allah taala akan permudahkan segala urusan kehidupan kita. Yakinlah !

Pengalaman ulama haraki yang terkini dan terdahulu telah membuktikannya. Kita apa cerita? Amat rugi bagi mereka yang memikirkan soal dunia semata-mata, sehinggakan menjadikan dunia sebagai matlamat. Padahal dunia merupakan wasilah (alat) untuk hidup selesa di dunia dan akhirat. Pendapatan yang diperolehi adalah untuk memudahkan urusan Jihad fi Sabilillah yang sekarang ini memestikan kewangan untuk berjihad.

Jangan sampai kita tergolong di kalangan mereka yang kejarkan dunia sehingga ketepikan segala perjanjian yang dimeterikan di masa lepas dan sehingga penyakit al-Wahnu berleluasa di dalam tubuh badan kita. Sepertimana yang Nabi Muhammad SAW sabdakan yang bermaksud: "Dunia lari daripada orang yang memburunya, dan memburu orang yang lain daripadanya".

Jangan biarkan ketakutan berleluasa di dalam tubuh badan kita. Mudah-mudahan kita semua tidak memiliki satu sifat di antara 4 sifat orang Munafik. Apatah lagi memiliki ke semua sifat tersebut. Semoga Allah taala menjauhkan sifat tersebut. Fikir-fikirkanlah...
posted by Abu Mus'ab @ 2:59 PTG  
2 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::