:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MAULUD NABI : ANTARA IBADAT DAN ADAT
Isnin, Mac 09, 2009

Maulid Nabi : Antara Ibadat dan Adat


Hari ini, 12 Rabiul Awal 1430H, telah berlansungnya satu hari yang penuh bersejarah, iaitulah hari peringatan kelahiran Nabi Junjungan kita Muhammad SAW. Masing-masing di semua peringkat meraikan sambutan ini, alhamdulillah...

Sedangkan saya pula, pada hari ini, merayakannya dengan menyertai Mesyuarat Agung Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun kali yang ke-32. Dan pada pandangan saya, inilah antara program yang afdol diadakan berbanding membuat perarakan di jalanan tetapi terdedah kepada anasir-anasir maksiat.

Kenapa saya katakan demikian? Antara Ibadat dan Adat. Terus-terang saya katakan sambutan Maulidurrasul yang dijalankan di Malaysia sekarang ini, adalah kerana adat dan merupakan satu bid'ah dolalah (sesat). Kenapa? Dalam perayaan tersebut, banyak terdapat unsur-unsur maksiat dan pembaziran banyak berlaku.

Kita lihat sekarang, apabila majlis perarakan dijalankan, berlakunya pemandangan tidak manis di kalangan lelaki dan perempuan. Perempuan melihat lelaki dan sebaliknya. Bau-bauan yang semerbak yang timbul daripada perempuan yang dapat menggairahkan lelaki. Berdasarkan hukum ianya adalah HARAM.

Pembaziran berlaku apabila pakaian seragam yang dipakai dalam upacara perarakan tersebut ditempah secara khusus yang melibatkan projek. Sedangkan dalam Islam, Islam melarang pembaziran kerana ianya adalah sifat Syaitan.

Jadi, saya berpendapat apa yang diraikan oleh kebanyakkan orang Islam di Malaysia adalah kerana adat bukan ibadat. Dan ini adalah ditegah dalam Islam selagi mana ia tidak mengikut acuan daripada Rasulullah SAW. Amat malang kiranya seseorang itu bersolawat tetapi bercampur gaul dengan maksiat. Rugi amalannya.

Akhirnya, sama-samalah kita perbetulkan keadaan kita sekarang. Jangan kita terpengaruh dengan dakyah-dakyah musuh Islam yang sengaja sekarang ini menggunakan nama-nama atau istilah Islam.
posted by Abu Mus'ab @ 1:07 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::