:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MAKANAN DARI HASIL TILIK
Isnin, Februari 02, 2009

MAKANAN DARI HASIL TILIK


Abu Bakar mempunyai seorang hamba yang menyerahkan sebahagian daripada pendapatan hariannya kepadanya sebagai tuan. Pada suatu hari hambanya telah membawa makanan yang dimakannya sedikit oleh Abu Bakar. Hambanya berkata, "Kamu selalu bertanya tentang sumber makanan yang aku bawa, tetapi hari ini kamu tidak berbuat demikian ?"

Abu Bakar menjawab, "Aku terlalu lapar sehingga aku lupa bertanya. Terangkanlah kepada aku di mana kamu mendapat makanan ini ?"

Hamba menjawab, "Sebelum aku memeluk Islam, aku menjadi tukang tilik. Orang-orang yang aku tilik nasibnya kadang-kadang tidak boleh membayar wang kepadaku. Mereka berjanji membayarnya apabila saja memperolehi. Aku berjumpa dengan mereka hari ini. Merekalah yang memberikan aku makanan ini."

Mendengar kata-kata hambanya, Abu Bakar memekik, "Ah! Nyaris-nyaris kau bunuh aku." Kemudian dia cuba mengeluarkan makanan yang telah ditelannya. Ada orang yang mencadangkan supaya dia mengisi perutnya dengan air dan kemudian memuntahkan makanan yang ditelannya tadi. Cadangan ini diterima dan dilaksanakannya sehingga makanan itu dimuntahkan keluar.

Kata seorang pemerhati, "Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasmu. Kamu telah bersusah-payah kerana makanan yang sedikit." "Aku sudah pasti memaksanya keluar walaupun dengan berbuat demikian aku mungkin kehilangan jiwaku sendiri. Aku mendengar Nabi berkata, "Badan yang tumbuh subur dengan makanan haram akan merasai api neraka. Oleh kerana itulah maka aku memaksa makanan itu keluar takut kalau-kalau ia menyuburkan badanku."


Muslimin dan muslimat sekalian. Ketahuilah di sini bahawa pentingnya hasil makanan yang halal lagi berkat. Kerana dalam satu tafsiran hadis lain bahawa Nabi Muhammad SAW pernah berkata kepada kaum muhajirin, akan datang akan adanya satu golongan yang mencari sumber makanan untuk keperluan hidupnya dengan hasil yang haram. Antaranya dengan cara menipu.

Maka, ana berpesan kepada muslimin/ mat sekalian terutama diri ana sendiri, sama-samalah kita mencari pendapatan yang halal dan berkat. Jangan sekali-kali menipu. Kadang-kadang bagi mereka yang bekerja yang ada OVERTIME, hati-hatilah dalam menuntutnya (claim). Tuntutlah dengan sebaik-baiknya.

Bagi mereka yang berada dalam parti Sekular dan Kebangsaan, iaitu UMNO/BN. Buatlah perubahan. Jika anda sayangkan diri, isteri, anak-anak dan keluarga anda, jauhkanlah dari memakan hasil dari sokongan dan dokongan terhadap parti UMNO/BN. Kerana ia adalah Syubhah, Syubhah dekat kepada yang Haram. Akhirnya merana hidup sengsara samada di dunia dan akhirat.
posted by Abu Mus'ab @ 4:52 PTG  
6 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::