:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

RAMAI YANG KELIRU
Rabu, Januari 28, 2009


Ramai Yang Keliru


Sahabat-sahabat sekalian. Ramai lagi di kalangan kita yang masih keliru dengan permasalahan-permasalahan yang sengaja dilontarkan oleh orang jahil, khusus UMNO sehinggakan kita sendiri termakan dengan pandangan mereka dengan fikiran " Betul Juga", "Yer Jugok", "Betul Jugok Apa UMNO Kata".

Hah, saya nak perbetulkan keadaan ini selaku kita semua adalah orang yang tahu agama, ngaji agama dan selaku pendokong Islam.

Kadang-kadang UMNO kata kita orang PAS suka "mengumpat", kan dosa besar kan? Memang hukum asal mengumpat adalah dosa besar. Tetapi, adakalanya mengumpat dibolehkan dan dibenarkan dalam Islam. Iaitu ketika seseorang itu dizalimi, dianiyai, diperlakukan dengan sejahatnya oleh musuh, maka pada ketika itu, Islam membenarkan kita mengumpat dan mengaibkan dia yang jahat lagi zalim itu. Ini untuk mengelakkan orang lain terikut-ikut dengan perangai dia.

Kemudian, pergi kepada persoalan "Maksiat". Kadang-kadang orang Melayu Islam menganggap maksiat adalah berdua-duaan lelaki dan perempuan, berpegangan tangan, melihat benda lucah, zina dan seumpamanya. Hakikatnya adalah, maksiat berasal daripada kata dasar "Aso" bermakna derhaka. Jadi di sini, maksiat bermaksud segala perkara, pekerjaan dan amalan yang mengakibatkan Allah taala marah. Dengan kata lain, perkara, amalan dan pekerjaan yang menunjukkan derhakanya seseorang itu kepada Allah taala, Itulah "maksiat" namanya.

And then, "Ibadat". Ramai di kalangan orang Melayu Islam berpandangan ibadat di sini adalah sekadar Solat 5 waktu, Berpuasa di bulan Ramadhan, Tunaikan Zakat dan Kerjakan Haji. Pandangan inilah yang menyebabkan kehidupan orang Melayu Islam tidak sempurna. Sedangkan "Ibadat" sebenarnya bermaksud segala perkara, amalan dan pekerjaan yang mendatangkan pahala. Yang membuahkan pahala, keberkatan dan kerahmatan jua keampunan.

Akhirnya, banyak lagi, akan menyusul di lain masa. Pesanan kepada semua sahabat sekalian, janganlah kita termasuk di kalangan mereka yang telah disempitkan pemikiran disebabkan oleh aliran pemikiran Yahudi, dan sekutunya yang semata-mata hendak melihat orang Melayu Islam lemah selemahnya dan sesat-sesesatnya. Berubahlah..Berfikirlah...

posted by Abu Mus'ab @ 12:04 PG  
5 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::