:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

'AMILIN
Sabtu, April 28, 2007

Amilin : Peranan dan Ciri-cirinya



Muqaddimah


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ


Dan Katakanlah: "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.
( Surah At-Taubah : 105 )


Berdasarkan kalam Allah Taala di atas, para Ulama' Haraki telah menetapkan ayat itu adalah maksud kepada siapakah AMILIN di sisi Allah Taala. Selaku rantaian dalam perjuangan Islam, kita semua adalah Amilin iaitu Pekerja atau Boroh kepada majikan kita iaitu Allah Taala, yang telah menciptakan kita, memelihra serta menjaga kita. Jadi tak dapat tidak, dengan penuh kesedaran, rupa-rupanya kita ada hutang dengan Allah Taala. Allah Taala inginkan kesudian kita untuk menjaga AgamaNya, memelihara dan menegakkan di atas muka bumi Allah Taala yang fana ini.


Harapan kepada para pejuang Islam yang telah dipilih oleh Allah Taala untuk menjaga Islam, agar dapat bermuhasabah bahawa kita bukan ' rakyat ' Allah Taala, tapi kita adalah ' hamba ' kepada pencipta kita, Allah Taala !



Peringkat-peringkat Dalam Tarbiyyah


1-Ta'rif
2-Takwin
3-Tanfiz


As-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah menyatakan bahawa : Pada kebiasaannya, ketiga-tiga peringkat ini yakni at-ta’arif at-takwin dan at-tanfiz, berjalan seiringan, memandangkan kepada aI-dakwah (kesatuan dakwah) dan pertalian yang erat di antara keduanya.


Sesungguhnya peringkat bagi Amilin adalah berada di peringkat Takwin.


Kata Ustaz Hassan al-Banna tentang at-takwin “At-Takwin ialah dengan memilih unsur-unsur yang sesuai (al-salihah) untuk menanggung bebanan jihad dan mencampuri mereka antara satu dengan lain. Sistem dakwah pada peringkat ini ialah sufi sejati (jika dilihat) dari sudut rohani dan tentera sejati (jika dilihat) dari sudut amali.” Syiar bagi kedua-dua sudut ini ialah sentiasa ada “perintah dan taat”, tanpa ragu, berdolak dalih dan gelisah. Dakwah pada peringkat ini adalah khusus yang tidak boleh dicapai kecuali oleh mereka yang telah mempunyai persediaan sebenar untuk menanggung bebanan jihad yang panjang lagi teruk. Putik persediaan kepada persediaan ini ialah adanya ketaatan yang sempurna”.


Matlamat Pembentukan Amilin


Adalah bertujuan membentuk satu barisan pendakwah yang kuat, yang ada kesatuan dari sudut fikrah dan kerja. Ini semua adalah untuk menjadi satu team pelaksana yang mantap di samping berjaya berada di dalam kumpulan yang ada kebersamaan walaupun berjauhan.



Tanggungjawab / Peranan Seorang Amilin


1-Islah diri


2-Bina Bait Muslim


3-Membimbing masyarakat dengan melaksanakan Amal Ma'ruf dan Nahi Munkar


4-Membebaskan negara daripada kuasa asing ( bukan Islam ) samada dari sudut politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan lain-lain


5-Islah pemerintah


6-Kembalikan tabiat atau keperibadian negara bagi umat Islam hingga tertegakknya Khilafah Islamiyyah


7-Menjadi guru kepada alam dengan menyebarkan dakwah Islamiyyah


Ciri-ciri Seorang Amilin


1-Menjadi Sufi dari sudut Rohani


2-Menjadi Tentera dari sudut amalan seharian


3-Dengar dan Patuh serta wala' kepada arahan dari tanfizi tanpa ada perasaan syak, ragu-ragu dan merasa berat untuk melaksanakan arahan tersebut.




posted by Abu Mus'ab @ 12:13 PTG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::