:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

ERTI BERTERIMA KASIH DI SISI ALLAH TAALA
Rabu, Februari 09, 2011

Bersyukur Di Sisi Allah Taala

Sehingga kini, musuh Allah taala terutama Yahudi laknatullah telah memainkan peranan utama dalam menjahilkan dan menyesatkan serta menyempitkan pemikiran umat Islam dengan pelbagai teori dan idealogi serta pandangan. Yang sememangnya mengakibatkan terpesongnya aqidah Islam seseorang yang menganut agama Allah ini. Kadang-kadang, tanpa disedari, dia telah pun Murtad terhadap Allah taala.

Benarlah apa yang telah diucapkan oleh al-Marhum as-Syeikh as-Sya'rawi rahimahullahu taala: "Umat Islam hari ini amat berbangga dengan agama Islam yang dianutinya, tetapi mereka MURTAD dari sudut pengamalannya."

Di sini, suka saya berkongsi pengetahuan, hasil pendasaran dari al-Quran dan al-Hadis Nabi saw, yang menegaskan akan konsep Bersyukur Menurut Pandangan Islam, iaitu erti Bersyukur di sisi Allah taala. Jika kita merujuk kepada suasana semasa hari ini, orang Islam di kalangan kita "Apa makna Berterima Kasih di sisi Allah taala."

Erti Bersyukur Di Sisi Allah taala

Firman Allah taala di dalam Surah al-Imran ayat 144 yang bermaksud: "Dan Allah akan memberi balasan kepada orang yang berterima kasih."

Para Ulama' tafsir telah menafsirkan akan ayat di atas dengan kenyataan bahawa: Orang-orang yang berterima kasih itu ialah orang yang teguh memegang agamanya, dengan tidak berpaling tadah, bahkan mensyukuri Allah yang telah memberikannya petunjuk dan hidayah. Allah berjanji akan menolong orang yang telah menolong-Nya iaitu orang yang mempertinggikan agama-Nya dan meletakkan kalimah Allah paling tinggi dari yang lain, pasti Allah laksanakan janji-Nya.

Kemudian, firman Allah taala yang lain dalam menyatakan makna "Bersyukur" di sisi-Nya, ialah di dalam Surah al-Imran ayat 145 yang bermaksud: "Dan Kami beri balasan orang-orang yang bersyukur."

Ulama' tafsir menjelaskan bahawa mereka itu ialah orang-orang yang beriman yang taat tidak terpesong dan seleweng pun arahnya dari BERJIHAD FI SABILILLAH, dan tidak beramal kecuali kerana Allah taala dan hari akhirat.

Mari kita kuatkan maksud "Bersyukur" di sisi Allah taala di atas dengan kenyataan daripada Nabi kita Muhammad saw, di dalam hadis yang ke-26, dalam kitab Syarah Hadis 40, susunan Iman Nawawi rahimahullahu taala.

Hadis tersebut menunjukkan kepada kita bahawa pada anggota seorang manusia ada sedeqahnya, iaitu ada pahalanya setiap hari sejak dari paginya. Itupun kiranya dia gunakannya pada jalan yang diperintah atau yang dianjurkan oleh Islam. Penggunaan ini dinamakan 'Syukur' atau 'Terima Kasih' dalam ertikata yang sebenarnya.

Sebab 'Syukur' menurut istilah Islam ialah menggunakan anggota dan ni'mat ke arah jalan yang baik. Syukur juga bererti menjauhi maksiat dengan mencegah anggota zahir dan batin dari melakukan sebarang bentuk kemaksiatan dan kemungkaran tersebut. Inilah yang pernah dikatakan oleh Ulama' Salaf: "Syukur itu adalah meninggalkan segala perbuatan yang maksiat."

Realiti hari ini, walaupun kita melihat, konsep Bersyukur atau Berterima Kasih, lebih dipandang ertikan kepada makna menilai kebaikan dan kemudahan serta keselesaan, dan juga pelepasan kesusahan daripada seseorang kepada orang yang ditimpa kesusahan dengan memberi penghormatan dan seumpamanya dengannya.

Islam menuntut kepada penganutnya agar menilai tindakan demikian dengan cara yang sejujurnya. Tidaklah perlu mengampu dan mengagung-agungkan seseorang yang melepaskan segala bentuk kesusahan tersebut. Kerana perlu ingat, Allah taala sahajalah yang berhak dan layak untuk untuk diberi pujian, dan diagung-agungkan. Kerana Dia lah yang melepaskan segala kesusahan yang dialami oleh hamba-Nya.

Adapun, manusia hanyalah wasilah semata-mata. Bahkan kengkadang, itulah antara peranan manusia yang beriman dalam menyelesaikan masalah dan mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh manusia yang lain. Apatahlagi, jika dia merupakan seorang pemerintah atau pemimpin. Tidak salah kita bersyukur dan berterima kasih kepada manusia, tetapi janganlah sampai melampau batas sehinggakan kita lupa bahawa yang patut diutamakan dan diagungkan adalah Allah taala sahaja.

Perlu diingatkan bahawa telah berkata Dr. Muhammad Naim Yassin dalam kitabnya Iman, Rukun, Hakikat dan Pembatalannya, dalam muka surat 315 dalam menjelaskan perkara-perkara yang membatalkan shahadah iaitulah: "Maka sesiapa yang mengatakan suatu perkataan, atau melakukan suatu perbuatan, atau iktikad dengan sesuatu pegangan yang mengandungi ingkar hak ibadat ini, atau mengurangkan hak ibadat ini dari Allah, atau isbatkan hak ibadah ini, atau sebahagian dari hak ini kepada lain daripada Allah, bererti ia telah kufur dan terkeluar daripada agama Allah iaitu Islam."

Mudah-mudahan kita semua tergolong di kalangan mereka yang bebas dari fahaman dan serangan pemikiran dan resapan pandangan dari musuh Allah, terutama Yahudi laknatullah dan sekutu-sekutunya.

Wallahu taala a'lam

al-Faqiiru ila Allah..
Kaherah, Mesir


Ihsan dari ILMAM Malaysia
posted by Abu Mus'ab @ 11:30 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::