:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KENAPA BERLAKU PERCANGGAHAN ?
Khamis, Jun 11, 2009

Kenapa Berlaku Percanggahan?


Salam sahabat-sahabat sekalian. Malam semalam, sempat saya membelek kitab Hadis 40 yang kebetulan saya mendiskusikan hadis yang ke-10. Hadis ini berkait dengan Antara Makanan, Minuman Yang Baik dan Doa.

Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah ra. Hadis ini menyentuh kuat betapa pentingnya makanan yang halal lagi berkat bagi orang yang beriman dalam menjalinkan hubungannya dengan ibadat dan doanya. Kerana untuk mencapai kepada penerimaan dalam ibadat dan doa, memerlukan kepada halalnya dan berkatnya makanan, minuman, dan penggunaan barangan harian yang digunakan pada setiap hari.

Saya berpandangan, dan saya mengharapkan apa yang saya utarakan jika ada kesalahan dan kecacatan, bolehlah sahabat-sahabat perbetulkan dengan cara yang sopan lagi beradab. Dalam kita mengharungi perjuangan Islam ini, bergerak dalam perjuangan ini, mendokongi perjuangan ini, ini semua merupakan Ibadat. Tak kiralah, dalam konteks apa-apapun, segala perkara yang mendatangkan pahala dan menjanjikan pahala merupakan ibadat.

Jadi, semestinya soal pemakanan, minuman dan penggunaan barangan harian adalah berkait rapat dalam hal ini. Kerana orang yang beriman, khususnya pendokong Islam, dikehendaki supaya amalnya bersih, dan dikehendaki juga supaya jiwanya atau hatinya digerakkan oleh kekuatan darah yang bersih dari makanan yang syubhah lagi haram serta dihiasi badannya oleh barangan yang syubhah lagi haram.

Memandangakan suasana pencanggahan yang berlaku sekarang, ketidak patuhan pada kepimpinan parti, di samping pengolahan maklumat berdasarkan jiwa yang sepi dari zikrullah, maka itulah kesan akibat berlarutan memakan, meminum dan menggunakan barangan yang syubhah lagi makruh.

Ramai lagi kita saya lihat di kalangan pendokong PAS yang tidak mengendahkan barangan Yahudi dan Amerika. Menggunakan produk mereka sebagai penggunaan barangan harian. Dengan pelbagai alasan yang dicipta untuk menghalalkan dan mengharuskan barangan tersebut. Sebab itulah Nabi SAW menyebut awal-awal akan hal ini dalam Hadis yang ke-6 dalam kitab Hadis 40. Pentingnya menjaga hati dari perkara-perkara yang Syubhah.

Nah ! Lihatlah sekarang apa yang berlaku. Kegoyahan, keperitan, bermasam muka, perbalahan, pergaduhan telah berlaku. Untuk perbetulkan keadaan ini, jika ada di kalangan kita yang memakan, meminum dan menggunakan produk Yahudi dan Amerika ini, haruslah berasa bersalah, ditambah pula melawan dan tidak patuh kepada kenyataan Presiden dan Timbalan Presiden, haruslah menyalahkan diri sendiri.

Bagi saya, jagalah makanan, minuman dan barangan penggunaan harian dari yang syubhah, khusus produk Yahudi dan Amerika laknatullah serta proksi-proksinya. Sama-sama kita bermuhasabah.

posted by Abu Mus'ab @ 4:16 PTG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::