:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

ANTARA CIRI-CIRI ORANG FASIQ
Rabu, Jun 10, 2009

Antara Ciri-ciri Orang Fasiq


Maka barangsiapa berpaling selepas itu, mereka itulah orang-orang yang fasiq. ( Surah al-Imran: Ayat 82)

Berdasarkan kepada ayat ini, jelas kepada kita selaku yang mendokong Islam dan menyokong Islam, Allah taala memberi ancaman barangsiapa yang ingkar dengan janjinya iaitu tidak mahu beriman dengan Muhammad SAW sebagai Nabi, sebagai Role Model, sebagai rujukan, sebagai panduan, dan tidak pula mahu menolong baginda atau membantu baginda di dalam melaksanakan penyiaran agama Allah taala, memperjuangkan agama Allah taala, memudahkan urusan kerja Islam, maka adalah orang itu dikira sebagai orang yang fasiq, iaitu orang yang telah keluar dari garis keimanan dan ketaatan.

Kadang-kadang kita melihat, pelbagai alasan yang dicipta untuk melepaskan diri atau menghadirkan diri dalam sesuatu program parti khusus dalam PAS. Tak tahulah kenapa? Soalnya kita semua adalah generasi pelapis. Lebih-lebih lagi jika ini di kalangan mereka yang berkelulusan agama di luar negara. Memang sepatutnya tidak menjadikan diri kita sebagai pencetus kepada kefasikan. Kerana akhirnya kita yang akan dijadikan sebagai bahan rujukan orang bawahan kita.

Saya kira, kita semua selaku pendokong Islam, samada kita kepimpinan atau ahli, perlu memahami akan ayat ini dengan sebaik-baiknya dan dengan hati yang terbuka. Terus-terang saya katakan, apabila saya membaca penafsiran ayat ini, rasa tersentak di dalam diri ini dengan tugasan dan taklifan yang ada sekarang.

Sudah menjadi satu kewajipan saya untuk menyebarkan ilmu Allah taala ini kepada sesiapa yang dekat dengan saya. Mudah-mudahan kita semua mengambil panduan dan pengiktibaran daripada ayat ini. Dan harapan kepada Allah taala menthabatkan dan mengIstiqamahkan kita semua dalam perjuangan Islam, khusus dalam PAS.

Wallahu A'lam.
posted by Abu Mus'ab @ 8:39 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::