:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

YANG KEKAL DAN YANG TIDAK AKAN MATI
Rabu, April 15, 2009

Yang Kekal dan Yang Tidak Akan Mati

Diriwayatkan ada seorang raja berjaya membangunkan kota dengan segala keperluannya dan kekuatannya dengan cukup megah. Kemudian raja itu mengundang rakyatnya untuk berpesta ria menyaksikan kota itu. Pada setiap pintu, penjaga diperintahkan untuk menanyai setiap pengunjung adakah ada cela dan kekurangan pada kota yang dibinanya itu.

Hampir semua orang yang ditanyai tidak ada cacat dan celanya. Tetapi ada seorang pengunjung yang menjawabnya bahawa kota itu mengandungi dua cacat celanya. Kemudian dengan perintah raja, lalu mereka ditahan untuk dihadapkan kepada raja.

"Apa lagi cacat dan cela kota ini?" tanya raja.

"Kota itu akan rosak dan pemiliknya akan mati." Jawab orang itu. Tanya raja, "Adakah ada kota yang tidak akan rosak dan pemiliknya tidak akan mati?"

"Ada. Bangunan yang tidak boleh rosak selamanya dan pemiliknya tidak akan mati." Jawab mereka.

"Sila nyatakan apakah itu." Desak raja.

"Syurga dan Allah pemiliknya," jawabnya tegas.

Mendengar cerita tentang Syurga dan segala keindahannya itu, raja itu tertarik dan merinduinya. Apa lagi ketika mereka menceritakan tentang keadaan Neraka dan azabnya bagi manusia yang sombong dan ingin menandingi Tuhan.

Ketika mereka mengajak raja kembali ke jalan Allah, dengan ikhlas raja mengikutinya. Ditinggalkan segala kemegahan kerajaannya dan jadilah ia hamba yang taat dan beribadah kepada Allah.


Begitulah sahabat-sahabat sekalian, segala kemewahan yang kita bina selama ini tidak akan kekal buat selama-lamanya. Sepengetahuan saya, sahabat sekalian amat mengetahui akan hal ini. Rumah, kereta, bank's saving, dan perniagaan, ini semua jika tidak dimanfaatkan mengikut acuan Allah taala, maka pasti akan mengundang kepada bala bencana. Jangan kerana nak tegakkan rumah dan perniagaan, usrah tak mahu hadir, program takda masa nak datang, ajak makan pun tak boleh hadir juga. Sama-samalah kita bermuhasabah khusus untuk diri saya ini.
posted by Abu Mus'ab @ 8:23 PG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::