:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SALAM RAMADHAN KARIM
Jumaat, Ogos 21, 2009

Salam Ramadhan Karim


Hari ini 30 Syaaban 1430 tahun Hijrah, menandakan selepas terbenamnya matahari hari ini, awal Ramadhan, bermulalah satu pesta yang penuh dengan keberkatan dan kerahmatan dari Allah taala. Bukan pesta arak, bukan pesta maksiat, bukan pesta zina, TETAPI iaitulah PESTA IBADAT. Suatu pesta yang amat ditunggu-tunggu oleh Para Anbiya' alaihimussolatu wassalam, Para Sahabat Radhiallu 'anhu, Para Alim Ulama, Para Solehin, serta semua makhluk ciptaan Allah.

Ramadhan, itulah bulan yang diawalnya adalah Rahmat, pertengahannya adalah Keampunan dan akhirnya adalah pelepasan dari Azab Neraka Allah taala. Pintu Syurga dibuka seluas-luasnya, pintu Neraka ditutup, Syaitan dan Iblis dirantai, seksa kepada ahli Neraka diringankan. Bulan yang menjanjikan pahala yang cukup banyak kepada mereka yang beramal dengan tekun dan gigih, bulan yang membuka pintu rezeki yang tidak terhitung banyaknya, bulan yang memberi pembelaan kepada mereka yang berada dalam kesusahan dalam kehidupan, serta bulan yang membimbing dan mendidik (mentarbiyyah) orang Islam di dunia ini.

Mudah-mudahan Ramadhan tahun ini menjadi 'postmortem' kepada segala amalan yang telah kita lakukan sebelum ini dan yang sedang kita lakukan. Sama-samalah kita memeriahkan Ramadhan kali ini dengan melipat kali gandakan ibadat kita sebelum ini. Bermula dengan menjaga ibadat yang Fardhu sehinggalah kepada ibadat yang sunat. Jauhkan diri daripada melakukan perkara yang Haram sehinggalah menjaga diri daripada melakukan perkara yang Syubhah.

Kesan daripada penelitian dan pencaknaan di atas, maka insyaAllah harapan Allah taala kepada hambaNya yang berpuasa itu, mudah-mudahan menjadi hamba yang bertaqwa, akan terlaksana. Marilah sama-sama kita merenung akan satu hadis ini yang menerangkan betapa besarnya ganjaran pahala bagi mereka yang beribadat dalam bulan Ramadhan ini.

Dari Anas bin Malek r.a dari Nabi SAW, ia berkata (yang bermaksud) : "Barangsiapa mendatangi majlis ilmu di bulan Ramadhan, maka Allah mencatat tiap-tiap langkahnya sebagai ibadat satu tahun dan dia akan bersamaKu di bawah panji-panji Arasy, barangsiapa memelihara solat berjemaah di bulan Ramadhan, maka tiap-tiap rakaatnya akan diganjari satu kota yang penuh dengan nikmat Allah taala, barangsiapa yang berbuat baik kepada kedua orang tuanya di bulan Ramadhan, maka akan memperolehi perhatian Allah dengan penuh kasih sayang, sedangkan aku (Rasulullah SAW) menjaminnya di dalam Syurga, dan seorang perempuan yang mencari keredhaan suaminya di bulan Ramadhan, maka baginya pahala seperti pahalanya Maryam dan Asiah, dan barangsiapa yang menolong keperluan saudaranya yang Muslim di bulan Ramadhan, maka Allah akan menolongnya seribu keperluannya di hari Qiamat. (Zakhiiratul Abidin)


كل عام وأنتم بخير

posted by Abu Mus'ab @ 11:26 PG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::