:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BERAKHIRNYA ISRA' MI'RAJ
Khamis, Julai 23, 2009

Berakhirnya Bulan Isra' Mi'raj


Alhamdulillah, kita sekarang dah berada di awal bulan Syaaban. Ya Tuhanku, Berkatilah kami dalam bulan Rejab dan Syaaban ini, dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan. Aaminn.

Sahabat-sahabat sekalian, sekadar muhasabah bersama khususnya untuk diri saya sendiri. Bulan perayaan Isra' Mi'raj telah berakhir. Nah ! Sekarang sudah sampai masanya, kita sama mengambil pengiktibaran dan panduan daripada kisah tersebut. Panduan dan pengiktibaran adalah untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian kita. Bukanlah demikian tersebut untuk sekadar habuan telinga sahaja.

Penekanan diberikan kepada wanita Islam, samada dia orang PAS, UMNO, PKR atau BEBAS. Iaitulah dari sudut penjagaan aurat daripada dilihat oleh lelaki yang bukan muhrim. "Ketika Nabi Muhammad SAW di Isra'kan, Nabi SAW melihat wanita yang dijulang di atas api neraka dalam keadaan bogel. Apabila ditanya kepada Jibril a.s siapakah wanita tersebut? Dengan tegas, Jibril menjawab itulah balasan kepada wanita yang membuka auratnya kepada orang yang bukan muhrim untuk melihatnya."

Alhamdulillah, petang kelmarin, jam 06.15 petang, di Pasar Malam Pusat Niaga Paka, Pemuda PAS Dun Paka telah mengadakan Ops Edaran Risalah ; Jom Tutup Aurat dan Mansuh ISA. Alhamdulillah, mendapat sambutan yang memberansangkan. Ini adalah kewajipan bersama kerana PAS bukan setakat parti politik, PAS juga merupakan parti Dakwah.

Kemudian, penekanan seterusnya daripada pengiktibaran peristiwa Isra' Mi'raj ini adalah apabila Nabi Muhammad SAW melihat sekumpulan manusia yang menanam benih lalu tumbuh subur dan mereka mengetamnya kembali pada hari yang sama. Apabila ditanya kepada Jibril a,s siapakah mereka itu. Jibril menjawab mereka itulah yang ketika di dunia dulu Berjihad Fi Sabilillah dengan harta dan diri mereka.

Telah berkata Imam Mujahid: "Sesiapa yang mati dalam keadaan dia tidak pernah berjihad dan tidak pernah berangan-angan untuk berjihad, maka dia mati dalam satu cabang dari nifaq."

Jelaslah yer sahabat-sahabat sekalian, saya berharap cukup 2 peristiwa ini untuk kita jadikan sebagai pengiktibaran dalam kehidupan seharian kita. Walaupun masih banyak lagi peristiwa yang kita boleh jadikan sebagai panduan kehidupan kita.

Tidak ada guna sekiranya pendapatan hasil kerja yang kita kerjakan tidak digunakan untuk menegakkan, meng'Gah'kan, memperhebatkan agama Allah taala, ISLAM. Kerana mati tiada siapa yang tahu BILA... Kerjaya kita sebenarnya adalah sebagai wasilah untuk tegakkan Islam.

Berjihadlah sunguh-sunguh, kita selaku graduate al-Azhar, tempat kita di mata masyarakat yang rata-rata amat dahagakan ilmu yang kita pelajari di Mesir. Orang-orang Melayu kampung yang masih buta akan ilmu agama ini, kitalah yang bertanggungjawab. Jangan merasakan sahabat-sahabat kita yang lain dah ramai beri tunjuk ajar pada masyarakat, atau ada fahaman; "Dia ada dah..Ust tu dah ada...Cukup dah..." Hakikatnya TIDAK ADA ...

Ingat akan Peristiwa Isra' Mi'raj...

Abu Mus'ab

posted by Abu Mus'ab @ 3:40 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::