:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PENYEMPITAN PEMAHAMAN
Khamis, Mei 28, 2009

Penyempitan Pemahaman


Kelmarin, jam 12.01 tengahari, ketika dalam perjalanan ke Kuala Terengganu, selepas semua bil dibayar di Telekom Malaysia Dungun, aku membuka radio channel IKIM.FM. Aku tertarik dan terkejut terhadap satu ulasan mengenai Kemestian Menjaga Akhlak oleh seorang jurucakap dalam radio itu. Maybe dia tu Ustazah, atau Ustazah Celup.

Apa yang dikatakan olehnya berdasarkan kepada pemahaman saya yang mafhumnya lebih kurang adalah "Orang perempuan yang memakai tudung itu, apabila dia menunjukkan akhlak yang tidak baik adalah LEBIH MALANG berbanding dengan orang perempuan yang tidak memakai tudung, tetapi dia mempunyai akhlak yang baik".

Saya berpandangan ustazah ini adalah graduate from University Tempatan. Bukan luar negara. Biasalah, sape-sape boleh bercakap hal agama sekarang kan. Orang yang jahil lagi Turkir boleh bercakap. Bahkan JKKK dan Menteri UMNO yang tidak ada basic agama pun, Mufti boleh tunduk dengan arahan dan percakapan mereka.

Jadi, saya nak membetulkan keadaan ini. Jika saya silap, sahabat-sahabat saya yang lain boleh membetulkannya yer. Masalah tudung iaitu menutup aurat adalah perkara yang WAJIB ke atas orang perempuan Islam yang thabit dengan dalil-dalil yang Qot'ie (putus) dari al-Quran dan as-Sunnah SAW. Jika ketepikannya, maka dosa besar ke atas orang itu, bahkan berdosa besar lah dia.

Adapun memastikan akhlak seseorang itu baik tidak ditentukan kepada mana-mana anutan samada Islam, Budha, Hindu, Yahudi, Kristian dan lain-lain. Tetapi kita orang Islam dituntut amat sangat untuk menjaga akhlak ini kerana ini adalah antara ciri-ciri orang Islam. Ia juga dikira sebagai satu asas rukun agama iaitulah Islam (Feqah), Iman (Tauhid) dan Ihsan (akhlak).

Dalam hal ini, yang sebenarnya. Perempuan yang tidak menutup aurat walaupun dia berahklak baik adalah LEBIH MALANG berbanding dengan perempuan yang menutup aurat walaupun dia berakhlak kurang baik.

Ini kerana perempuan yang tidak menutup aurat samalah keadaan dia dengan perempuan Kafir. Mana ada orang perempuan yang kafir memakai tudung. Dalam satu hadis Nabi SAW melarang orang Islam menyerupai sebarang cara kehidupan orang-orang bukan Islam. Bahkan yang membezakan perempuan Islam dengan bukan Islam adalah dengan menutup aurat.

Akhirnya, saya berharap kepada Ustazah Celup tadi membetulkan keadaan ini, kerana ia adalah pemahaman yang boleh menyesatkan perempuan Islam di Malaysia ini terutama kepada pemudi-pemudi, remaja perempuan, para selebriti dan juga warga bangsawan dalam negara kita ini. Ini adalah satu perkara yang menyesatkan lagi menyesatkan.

Wallahu a'lam
posted by Abu Mus'ab @ 8:14 PG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::