:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MUSIBAH AKAN MENIMPA JIKA...(IV)
Rabu, April 29, 2009
Musibah Akan Menimpa Jika...

Assalamulaikum sahabat-sahabat semua. Rasanya anda sekalian masih ingat kan. Satu hadis Nabi SAW yang menjelaskan sebab-sebab yang menyebabkan berlakunya bala bencana ke atas kita semua. Bagi yang beriman, mendapat pahala. Adapun kepada mereka yang tidak beriman, mendapat celaka.

Saya akan habiskan penjelasan hadis tersebut. Ketika ini, dunia sekarang dilanda dengan penyakit baru. Selepas pelbagai selsema yang dihadapi, kali ini timbul penyakit Selsema Khinzir atau Selsema Babi. Inilah akibatnya apabila kejahatan, kezaliman, kemaksiatan semakin berleluasa. Ajaran al-Quran dan as-Sunnah diketepikan. Celaka sungguh kerajaan UMNO/ BN ni!

Mari kita sama-sama memahami akan golongan kedua yang Nabi SAW sebutkan dalam hadis yang lalu, yang menguatkan lagi benarnya Sabda Nabi SAW berkenaan suasana yang berlaku pada hari ini.

2- Tidaklah mereka mengurangkan timbangan dan ukuran melainkan mereka akan dibalakan dengan tahun-tahun kebuluran dan kepayahan serta kezaliman pemerintahan ke atas mereka.

Firman Allah taala yang bermaksud dalam Surah al-Mutofifin ayat 1-3: "Celakalah kepada mereka yang mengurangkan (timbangan). (Iaitu) orang yang apabila mereka meminta ditimbangkan (sesuatu timbangan) dari orang lain, mereka amat-amat berkira (untuk menepati timbangannya). Tetapi apabila mereka menimbang (untuk orang lain) mereka mengurangkannya".

Masalah harta merupakan masalah yang sensitif kerana setiap daging yang tumbuh dari rezeki yang haram akan dibakari oleh api neraka. Jangan kerana penipuan yang sedikit menjadikan rezeki tidak berkat dan akhirnya adalah mendapat balasan yang amat perit pula di hari akhirat.

Balasannya di dunia pula ialah: Nabi SAW menjanjikan kepada yang melakukan perkara ini bahawa mereka akan ditimpa kesusahan hidup dan kezaliman orang lain ke atas mereka kerana tiadanya keberkatan harta yang mereka dapati dengan cara penipuan itu.

3- Tidaklah juga mereka menahan dari membayar zakat harta mereka melainkan mereka akan ditahan dari menerima hujan dari langit yang mana kalaulah tidak kerana binatang-binatang ternakan, nescaya akan terus tidak diturunkan hujan.

Tunaikanlah hak Allah taala dalam harta kita pasti Allah akan redha dan akan memudahkan rezeki untuk kita. Zakat ertinya penyuburan harta bukannya pengurangan harta. Jika kita murah hati dengan Allah dengan menunaikan zakat, pasti Allah akan 'bermurah hati' dengan melimpahkan kurnia-Nya kepada kita. Begitulah sebaliknya.

Kita mesti berlaku adil dan bertanggungjawab kepada Allah taala, kerana Allah telah mengurniakan rezeki yang tidak terhitung kepada kita yang perlu dan wajib kita mensyukurinya.

Balasan di dunia untuk perbuatan itu ialah: Akan ditahan turunnya hujan dari langit yang mana kalaulah tidak ehsan Allah kepada binatang ternakan, pasti terus tidak akan diturunkan hujan. Ini bermakna rezeki dan hujan yang diturunkan Allah taala pun atas kerana simpati kepada binatang dan kita hanya mendapat tempias hujan dari hak binatang-binatang ternakan.

Persoalan: Adakah kita sudah berpuas hati dengan pemberian secara ehsan dan syafaat binatang-binatang ternakan ini ataupun kita berusaha untuk menjadikan rezeki dan hujan yang diturunkan oleh Allah taala redha kepada kita?
bersambung...
posted by Abu Mus'ab @ 1:07 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::