:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

AKIBAT MANUSIA YANG TAMAK
Rabu, Julai 09, 2008

Akibat Manusia Yang Tamak


Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa krisis kenaikan harga bahan bakar dan makanan utama sekarang adalah disebabkan bencana oleh perbuatan manusia yang tamak haloba di seluruh dunia.

Ahli Parlimen Marang merangkap ADUN Rusila, Terengganu itu menyatakan bahawa bahangnya telah pun dapat dirasai oleh manusia khasnya rakyat negara ini dengan kenaikan harga minyak dan hasil bijiran dunia.

"Minyak adalah bahan bakar yang digunakan untuk mengerakkan jentera dan alat pengangkutan. Dengan sendirinya ia mempengaruhi harga barang utama dan bijirin dunia. Ekorannya, ia akan merebakkan kemiskinan, berlaku pelbagai jenayah dan kemungkaran," tegasnya ketika berceramah di Dataran Pasar Malam, Taiping, Perak.

Berlakunya krisis itu katanya, adalah disebabkan perbuatan tamak haloba negara tertentu yang sejak dulunya hanya membeli minyak untuk simpinan sahaja dan ada yang lain membeli minyak untuk stok bagi menguasai politik dunia, sementara negara pengeluar minyak pula cuba mengawal pengeluaran supaya dapat jual harga tinggi tanpa mempedulikan susah orang lain.

Tegasnya, begitu juga dengan tindak tanduk Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, sepatutnya negara tidak menaikkan harga minyak kerana keuntungan penjualan minyak mentah Petronas itu boleh digunakan sebagai subsidi.

"Tetapi ia tidak berlaku, bukan sebab apa kerana hendak tunjuk siapa besar. Siapa yang pegang kuasa," katanya.

Katanya lagi, daripada sikap bongkak tersebut maka terjadilah krisis seperti yang dialami sekarang yang mengancam kestabilan hidup manusia dan ia boleh disamakan dengan peristiwa ribuan tahun dahulu yakni bencana taufan Nabi Noh yang diturunkan Allah apabila manusia durhaka terhadap ajaran Tuhan.

"Di zaman itu mereka melakukan pelbagai maksiat, kejahatan dan penyelewengan terhadap sesama manusia serta ingkar menurut perintah Allah dan suruhan Nabi Noh. Akhirnya keseluruhan mereka mati lemas kecuali mereka dan binatang-binatang yang berada di atas bahtera kapal Nabi Noh," katanya.

Tegasnya, dunia akhir zaman sekarang ini akan mengalami bencana yang sama, malah lebih dasyat jika manusia terus bersikap bongkak. Justeru katanya, jika ia berlaku, jangan menyalahkan Tuhan. Tuhan telah mengurniakan nikmat yang tidak terhingga kepada manusia, tetapi manusia yang menyalahgunakan nikmat itu.
posted by Abu Mus'ab @ 4:31 PTG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::