:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

TIGA ORANG USTAZ
Selasa, Julai 01, 2008

Mufti Perlis belajar di Jordan, tolak Islam Hadhari, Ustaz Khazan juga di Jordan tapi ..

Kenyataan Mufti Perlis, Ustaz Dr. Mohd Asri Zainul mengenai Islam Hadhari adalah berbetulan dengan ucapan yang dibuat oleh ADUN Bukit Payung, Ustaz Mohd Nor Hamzah ketika beliau berucap di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu awal Mei lalu.

Ustaz Mohd Nor berkata berkata Islam Hadhari gagal membendung maksiat dari berleluasa dan tidak dapat menyelesaikan permasalahan rakyat.

Manakala Dr Mohd Asri pula mengatakan, antara kelemahan Islam Hadhari ini ialah adanya lambakan hiburan yang berlebihan dan menyusahkan masyarakat Islam. Kan lebih kurang maknanya !

Namun kenyataan kedua-dua Ustaz diatas berbeza pula dengan kenyataan Ustaz Khazan Che Mat, Exco Agama dan Penerangan negeri Terengganu.Ustaz Khazan mengatakan tidak ada salahnya Islam Hadhari dan beliau akan meneruskan program Islam Hadhari di negeri Terengganu.

Kalau tak silap, Ustaz Mohd Nor mengaji di Syria, tidak sama tempat dengan Dr. Asri mengaji. Dr. Asri mengaji peringkat Sarjana Muda di Jordan sama dengan Ustaz Khazan yang juga mengaji di sana.

Namun Dr.Asri jelas dan faham berkaitan Islam Hadhari, begitu juga Ustaz Mohd Nor, tapi Ustaz Khazan yang mengaji di negeri yang sama dengan Dr. Asri, tidak faham-faham bahawa Islam Hadhari membawa masalah kepada kepada Islam dan Melayu .

"Saya bukan anti hiburan. Cuma hiburan tidak boleh berlebihan kerana generasi muda tidak ada tumpuan terhadap tanggungjawab dan nilai-nilai patriotik, negara dan bangsa, "Nilai-nilai ini perlu dipertahankan kerana saya lihat remaja lain tidak begitu dan longgokan hiburan ini hanya pada orang Melayu saja," jelas Dr. Asri.

Ustaz Mohd Nor yang jelas dan faham mengenai Islam menolak Islam Hadhari kerana perkataan Islam Hadhari itu sendiri sudah mengelirukan umat Islam di negara ini.

Islam tidak boleh di nisbahkan kepada Hadhari, kerana Islam adalah Islam yang satu dan syumul, tapi menisbahkan sesuatu yang baik kepada Islam itu dibolehkan. Jikalau boleh menisbahkan Islam dengan sifat-sifat lain bermakna Islam tidak lagi menjadi sesuatu yang unggul.

Sekiranya boleh dipanggil sebagai Islam Hadhari, maka boleh jugalah disebut sebagai Islam badawi atau Islam Khazani!

Sebab itu salah menyebut ‘Islam hadhari’ tetapi mesti disebut dengan Hadharah Islamiyah.

Justeru Dr. Asri lantang memberi pandangannya tentang Islam Hadhari. “Istilah Islam Hadhari telah mengelirukan banyak pihak walaupun isi kandungannya baik. Malangnya, perlaksanaan isi kandungan itu kurang kelihatan, selebihnya hanya jenamanya sahaja yang diwar-warkan.”kata Dr.Asri.
posted by Abu Mus'ab @ 3:40 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::