:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KUFUR DAN CIRI-CIRINYA
Jumaat, Januari 22, 2010

Kufur dan Ciri-cirinya

Kufur ialah sifat ingkar kepada apa yang diperintahkan oleh Allah taala supaya beriman (yakin) kepada-Nya setelah ditegakkan hujjah. Disampaikan kebenaran itu dan dinyatakan kepada mereka yang melakukan amalan-amalan yang dianggap ingkar menurut nas-nas-Nya. Keingkaran itu berlaku dengan hati seperti yang difirmankan oleh Allah taala dalam Surah al-Baqarah ayat 8-10 yang bermaksud:

"8. Dan di antara manusia ada Yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

9. Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang Yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

10. Dalam hati mereka (golongan Yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya, Dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)".

Allah taala memberi hukum putus kepada mereka yang mengaku beriman dengan lidahnya sedangkan hatinya tidak beriktiqad begitu adalah kafir, sesiapa yang ingkar dengan hatinya dengan apa yang diwajibkan oleh Allah taala supaya beriman dengan-Nya adalah pendusta di atas ikrarnya bahawa dia beriman dan Allah taala memberi amaran dengan azab yang pedih dan juga menafikan imannya.

Adapun mereka yang ingkar dengan hatinya maka hukumnya adalah terserah kepada Allah taala kerana tidak mengetahui apa yang tersirat di hatinya di mana kita hanyalah mengetahui apa yang lahir sahaja. Kepada orang-orang yang ingkar dengan hatinya, sesungguhnya dia mengetahui siapa dirinya, maka terserahlah kepadanya, dan sesungguhnya Allah taala itu mengetahui segala-galanya.

Firman Allah taala dalam Surah Qaf ayat 16 yang bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya".

Mereka yang ingkar dengan lidahnya adalah dianggap terkeluar dari iman dan menjadi kafir, kerana firman Allah taala dalam Surah an-Nahlu ayat 106 yang bermaksud: "Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar".

Ayat ini menerangkan tentang sesiapa yang mengucapkan kata-kata yang menunjukkan kafir, yang berlaku tidak dengan paksaan: iaitu tiap-tiap perkataan yang menghina atau menolak dan mengingkari perkara yang diwajibkan beriman kepada-Nya. Adapun orang yang dipaksa adalah dikecualikan selagi hatinya masih tetap beriman walaupun tidak dinafikan menghadapi paksaan sehingga mati Syahid adalah lebih baik.

Tiap-tiap perbuatan yang ditafsirkan kepada kafir menurut nas adalah juga dihukum kafir terhadap sesiapa yang melakukannya seperti melakukan upacara ibadat terhadap sesuatu makhluk yang disembah oleh orang kafir menurut upacara yang mereka lakukan.
posted by Abu Mus'ab @ 7:46 PTG  
9 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::