:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KHUTBAH HINA SAHABAT
Selasa, Julai 22, 2008

Khutbah Hina Sahabat?

Kuala Terengganu - Dalam sibuk berpesan kepada sidang Jumaat tentang fitnah memfitnah, khutbah yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) hari ini tersasar jauh dan mungkin melakukan kesilapan yang amat besar sehingga menghina para sahabat RasuluLlah SAW.

Pernyataan secara umum dalam Khutbah Tersebut, bahawa “kematian Sayyidina Utsman bin Affan yang berpunca daripada fitnah yang disebarkan oleh kumpulan ekstrimis ugama” boleh menyebabkan salah faham di kalangan masyarakat Islam bahawa para sahabat di zaman itu adalah kumpulan ‘ekstrimis ugama’.

“Khilaf di kalangan para sahabat adalah perkara yang tidak boleh dihakimkan,“menuduh para sahabat di zaman awal Islam sebagai ‘ekstrimis’ adalah satu perbuatan yang amat jahat,”jelas Ustaz Ismail Dagang, Ketua Urusan Ulama' Kuala Nerus, apabila diminta memberikan pendapatnya.

Beliau berkata dalam memetik apa jua nas samada dari sumber asal (Quran dan Sunnah) atau pun dari sirah, latarbelakang perkara berkaitan mesti diterangkan bagi mengelakkan kekeliruan. Ia adalah kerana, menurutnya yang hadir pada hari Jumaat adalah golongan umum, yang tidak sama tahap pemikiran termasuk kanak-kanak yang belum ada kefahaman. Sehubungan dengan itu, Panel Penulisan Khutbah telah dikesan melakukan beberapa kesalahan dalam meletakkan fakta.

Sebagai contoh, khutbah hari ini, konflik yang berlaku sehingga terbunuhnya Sayyidina Utsman adalah berpunca dari golongan ‘Yahudi dan Munafik’ bukan dari kumpulan ‘ekstrimis’ ugama.“Yahudi bukan daripada Islam dan tidak ada kaitan dengan agama Islam, manakala munafik adalah kumpulan Islam diluar, namun di dalam hati mereka menolak Islam,“mereka adalah musuh-musuh Islam, yang diperintahkan oleh Allah supaya diperangi,”tegas Ustaz Hj Abu Bakar Abdullah, Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu.

Beliau berkata konflik tersebut adalah angkara ketua kaum munafik di zaman tersebut yang bernama Abdullah bin Sabak, yang bersekongkol dengan orang-orang Yahudi.”Abdullah bin Sabak adalah asalnya pendita Yahudi, berpura-pura masuk Islam dan kemudian menentang Khalifah Utsman bin Affan,”tambah Ustaz Abu Bakar.

Menurutnya lagi musuh-musuh Islam itu ada dua golongan; orang-orang kafir dan orang-orang munafik, Allah telah memerintahkan RasuluLlah SAW untuk berjihad melawan dua golongan tersebut sebagaimana dalam firmanNya. "Berjihadlah (melawan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah kepada mereka." (At-Taubah :73).

Menyentuh soal mengenai perkara ‘ghibah’ Ustaz Ismail menyatakan bahawa persoalan ‘ghibah’ ada perbahasannya dan keterangan tentang perkara tersebut tidak cukup hanya dengan apa yang dikemukakan dalam khutbah hari ini.”

Ada ghibah yang dibolehkan dalam Islam, antaranya adalah untuk memperingatkan kaum muslimin dari beberapa kejahatan,“seperti menceritakan kepada khalayak tentang seseorang yang berbuat fasik atau bid'ah dan perkara-perkara yang melibatkan kepentingan umum,“menceritakan perbuatan salahlaku pemimpin negara yang melanggar syariat tidak termasuk dalam ghibah,”ia bukan soal peribadi, bahkan ianya termasuk dalam ‘nahi mungkar,” tambah Ustaz Ismail.
posted by Abu Mus'ab @ 11:38 PG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::