:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BAIK BUAT.. YANG JAHAT PUN BUAT JUGA..
Sabtu, Julai 26, 2014
Baik Buat.. Yang Jahat Pun Buat Juga..




Firman Allah taala di dalam Surah al-Baqarah ayat 42 yang bermaksud : "Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar dengan yang salah, dan janganlah kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya."

Hari ini, hampir ke penghujung 28 hari telah kita sama-sama menunaikan ibadat berpuasa, iaitu Rukun Islam yang ke-3. Meninggalkannya walaupun sehari dengan sengaja tanpa ada sebarang keuzuran, diganti setahun pun, takkan sama ganjaran pahala berpuasa di bulan Ramadhan.

Lama sangat tak mewarriorkan keyboard laptop ku ini. Alhamdulillah, usianya dah cecah masuk tahun ke-9, masih lagi berupaya seperti biasa. Ramai juga yang bertanya, kenapa lama senyap. Masa begitu menghambat. Melihat pelbagai situasi yang berlaku sekarang, yang melibatkan pelbagai insan dan pihak, terpanggil untuk mewarriorkan kembali keyboard ini.

Puasa di bulan Ramadhan, bukanlah hanya setakat berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga serta hawa nafsu. Orang yang berada di martabat kedua sepertimana yang disebut oleh Imam al-Ghazali tentang martabat orang berpuasa, mengambil kesempatan yang ada, dengan wang ringgit, masa lapangnya, masa sihatnya, masa mudanya, menjadikan puasa di bulan Ramadhan sebagai pemangkin diri untuk lebih takut dan hambakan diri hanya kepada Allah taala semata-mata. Sanggup berkorban..

Puasa itu adalah Junnah (Perisai). Amat malang bagi mereka yang berpuasa, tapi pada puasanya hanya setakat menahan lapar, dahaga dan nafsu jima'. Bagi perempuan, auratnya didedahkan. Kelihatan lengan tangan walaupun bertudung. Lelaki pula, berseluar pendek hulu ke hilir, menghabiskan masa menanti saat waktu berbuka dengan ayam golek, kononnya.. Astaghfirullah al-`Azim..

Ada pulak jenis manusia yang kononnya, patuh dan taat sangat kepada majikannya, kira-kira ia adalah amanah sebab dibayar gaji, sekalipun kerja tersebut adalah bercanggah dengan syariat Islam. Membuat fitnah, menyebarkannya, sehingga menyusahkan pelbagai pihak, sekaligus mencalarkan imej orang tersebut.. Astaghfirullah al-`Azim..

Tahulah, perbuatan di atas adalah antara perbuatan yang merugikan diri sendiri. Bahkan ia merupakan perbuatan yang cukup Allah taala larang. Apa gunanya, berpuasa satu hari, solat pada waktunya, membaca al-Quran, sedangkan perkara yang Allah larang, dilakukan juga. Hatta dibiasakan yang tak betul tersebut. Malang sungguh orang tersebut, sanggup dianjingkan sedemikian rupa. Bodoh sungguh, tak mahu menerima kebenaran.

Ingatlah akan maksud firman Allah taala di atas. Sama-samalah kita perbetulkan keadaan kita. Malam ni adalah malam terakhir Ramadhan.. Sedihnya.. Sayunya.. Buanglah sifat ego bodoh sombong.. Apa guna kita menegakkan benang yang basah, dalam keadaan kita berhadapan dengan Ayat-ayat Allah taala yang pasti benar dan betul.

Sekian, wassalam.

28 Ramadhan 1435H.
posted by Abu Mus'ab @ 4:34 PTG  
8 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::