:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PAHALA SEBANYAK BINTANG DI LANGIT
Sabtu, Februari 21, 2009

Pahala Sebanyak Bintang di Langit


Suatu malam Baginda Rasulullah SAW dan isterinya Sayyidatina Aisyah r.ha. berdiri di depan rumahnya sambil memandang keindahan langit ciptaan Allah SWT. Sayidatina Aisyah r.ha. bertanya kepada Rasulullah SAW, "Ya Rasulullah SAW, pahala siapakah sebanyak bintang-bintang di langit itu?

Di dalam hatinya sayyidatina Aisyah r.ha. menyangka pahala sebanyak ini pasti pahala bapanya. "Pahala sebanyak ini adalah pahala sahabatku Umar (r.a.)", jawab Rasulullah SAW. Sayyidatina Aisyah r.ha. terkejut, lalu ia bertanya: "Ya Rasulullah SAW bagaimana dengan bapaku?".

Rasulullah SAW tersenyum kepada isterinya sambil Beliau SAW berkata, ketahuilah isteriku, satu hari penghijrahan Abu Bakar (r.a.) bersamaku pahalanya lebih banyak dari pahala Umar (r.a.) dan keluarganya sehinggalah hari kiamat.


Sahabat sohabiyah sekalian, alangkah bahagianya jika kita dapat bersama dalam peristiwa penghijrahan Nabi SAW dari Makkah ke Madinah. Tetapi, ini adalah ketentuan Allah taala. Allah taala Maha Mengetahui atas segala mahkluk ciptaan-Nya.

Dalam masalah ikutan atau panduan, WAJIB lah atas kita menjadikan Rasulullah SAW dan para Sahabat r.anhum sebagai ikutan dan panduan kehidupan kita. Satu pepatah ulama pernah menyebut : "Jadilah kamu seperti mereka (para Nabi, para Sahabat, Para Tabiin dan Ulama' Sufi), jika kamu tak dapat nak jadikan kamu seperti mereka, maka buat-buatlah ikut seperti mereka, nescaya kamu akan berjaya di dunia dan akhirat".

Fikir-fikirkanlah...
posted by Abu Mus'ab @ 9:29 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::